Skellefteå Kraft bygger laddstation för tunga fordon - med Melbyes fundament i grunden
I samarbete med OKQ8 genomför Skellefteå Kraft en omfattande utbyggnad av laddstationer runt om i Sverige. Tillsammans med Volvo Lastvagnar skapar de dessutom ett av Sveriges största nätverk för snabbladdning av tunga fordon.
Målet är att 2025 ha byggt ett nätverk med 41 publika laddstationer med förnybar el för just tung trafik. I juni 2024 hade redan 15 av dessa hunnit öppna.
Transportindustrin och fordonstillverkare förutspår att över hälften av alla nya tunga lastbilar år 2030 kommer att vara eldrivna. Detta är en viktig del av övergången till förnybar energi inom transportsektorn.
Lennart Rehnström, Regional Manager hos Melbye, är med och installerar Ultima Connect. Bilden visar fundament till laddstationens elförsörjning med 3 st adapterplåtar.
Fundament från Melbye – ett innovativt alternativ
Fundamenten för laddstationer behöver vara stabila och rymma nödvändig utrustning på ett säkert sätt. Enkel access för underhåll, servicearbeten och uppdateringar behöver kunna ske utan omfattande driftstörningar. Traditionellt används betongbrunnar som levereras enligt givna mått eller i sällsynta fall gjuts på plats. Ett arbete som kräver mycket tid, noggrann planering och tunga transporter. När en sådan installation väl är på plats lämnar den få möjligheter till lokala anpassningar.
När Skellefteå Kraft antog utmaningen att bygga en mer miljövänlig laddstation på Solbacken i Skellefteå, valde de att prova Melbyes EV-charginglösning med Ultima Connect och FF (Footway Fortress). De var intresserade av att jämföra allt från transport, installation och driftsättning.
”Det här var första gången vi arbetade med denna lösning”, säger en av projektledarna på plats. Det är alltid lite frågetecken med nya produkter, men har man väl börjat bygga så är det enkelt.”
För laddstationens elförsörjning med styrskåp, Step-Up-Transformator och Control-Unit valdes Ultima Connect som fundament. Ultima Connect är en modulbaserad brunn som enkelt byggs ihop på plats, helt utifrån vad den enskilda installationsplatsen kräver.
Till själva laddpunkterna valdes FF 6060, en brunn som byggs i sektioner och där laddenhetens infästning går ner i brunnens hörnsektioner och ger ytterligare ökad stabilitet.
Lösningen är lättarbetad, flexibel och möjliggör ett större utrymme för kablage, utrustning, installation och servicearbeten under både laddstation och laddpunkt.
Om samarbetet
Energiseervice, som är en del av Skellefteå Kraft, är de som planerar och genomför arbetet ute på site. Vi har talat med en av deras projektledare, Nicklas Vidmark och ansvarig projektledare hos Skellefteå Kraft, Marcus Holmberg. För oss på Melbye är det viktigt att vårda våra relationer med ansvariga aktörer, att finnas till hands och hålla oss uppdaterade på hur projekten framskrider men också för att kunna komma med lösningar vid de eventuella problem som kan uppstå. Något som uppskattats av Marcus Holmberg, Skellefteå Kraft.
”Samarbetet har fungerat riktigt bra. Vi har lärt känna varandra. Det har varit en tydlig och bra dialog med inställningen ’hellre ett samtal för mycket än ett för lite’. En personlig kontakt helt enkelt”, säger han.
Nicklas Vidmark, Energiservice, uppskattar också vår delaktighet i projektet.
”Jag var själv med och byggde ihop Ultima Connect från grunden. Melbye hade en representant på plats som både förevisade och hjälpte till att bygga. Sedan gick det fort att bygga färdigt. Vi byggde brunnen på plant underlag och sedan var den lätt att lyfta på plats”.
Om Melbyes lösningar
Våra produkter och systemlösningar är tillverkade i GRP (Glass Reinforced Polyester) och HDPE (High Density Polyethylen). Det är två material som båda är stabila och belastningsklassade till F900 respektive D400. Materialet har en betydligt lägre vikt än betong och då brunnarna levereras ”flat-pack” på pall minskar behovet av tunga transporter. Modulerna och sektionerna monteras snabbt ihop på plats utan maskiner och tunga lyft.
"Er brunnslösning har flera fördelar när det kommer till vikten – det blir transportmässigt billigare och dessutom bättre för miljön. Lösningen är också bättre rent arbetsmiljömässigt. Det innebär en mindre olycksrisk att arbeta med dessa moduler jämfört med tyngre lösningar”, säger Marcus Holmberg.
Nicklas Vidmark vill också betona flexibiliteten i installationsarbetet.
"Man bestämmer själv var man vill ha sin håltagning och borrar själv med hjälp av en diamanthålsåg. Med betongfundament är det redan förgjutet och bestämt var dessa ska sitta. Något annat som också är värt att nämna är att det är bättre med utrymme under laddarna med er lösning. Vi är vana vid att det är ont om plats så detta gjorde våra montörer glada."
Vi på Melbye är naturligtvis glada och stolta över att Skellefteå Kraft prövat vår lösning för EV Charging. Vi följer noga den utveckling som sker inom laddinfrastruktur och vilka behov marknaden har. Vi har också en ständig dialog med våra samarbetspartners och leverantörer för att kunna anpassa våra lösningar, inte bara efter varje given installation utan också utifrån nya lösningar, produkter och krav på utrymmen både ovan och under markytan.