Posten Bring väljer Melbye som leverantör för utbyggnaden av sin laddstrategi
Posten Bring har en ambitiös hållbarhetsstrategi och en viktig del av denna är
elektrifieringen av transportflottan. Många känner nog till övergången till elbilar
för postleveranser, men nu är det tungtransporten som står på tur.
"Redan nu får hälften av Norges befolkning post och paket levererade helt elektriskt. Med denna laddinfrastruktur kommer ännu fler kunna få samma erbjudande. Detta är en viktig åtgärd för att ytterligare minska våra utsläpp", säger Ingar Norvik, senior projektledare på Posten Bring.
Just nu byggs det på terminalen i Stavanger, där det ska etableras 15 nya DCladdpunkter.
Senare står resten av terminalerna i Norden på tur. Totalt handlar det om mer än 500 laddpunkter.
Posten Bring lade stor vikt vid miljö och hållbarhet när de valde lösningar, samtidigt som de behövde flexibla och effektiva alternativ.
Illustration över anläggningen i planeringsstadiet. 1) Ultima Connect med skåp för elförsörjning 2) FF under varje laddpunkt där laddenheten integreras i brunnens hörnsektioner för ökad stabilitiet. 3) QA Multikanaler för smidig och säker kabeldragning mellan anläggningens olika enheter.
Melbyes lösning
"Våra QA Multikanaler är tillverkade av 100% återvunnen HDPE-plast, vilket i sig skiljer oss från traditionella alternativ. Men multikanalerna tar också mindre plats än gjutna rör, man slipper använda betong, och man kan återanvända massorna man gräver upp som fyllnadsmaterial över kanalerna. Sammantaget är det en positiv miljöberäkning", säger Erland Stakvik, försäljningschef på Melbye. Sammanlagt levererar Melbye kabelbrunnar, multikanaler och fundament till laddpunkterna."Vi är stolta över att leverera till kunder som ställer höga krav på oss som leverantör och utmanar oss att hitta bra, hållbara lösningar", fortsätter Erland.
"Fremst är rådgivande ingenjör i projektet. De har länge varit rådgivare åt Posten Bring. Deras satsning på utbyggnad av laddinfrastrukturen är väldigt spännande, och Melbyes modulära lösningar passade mycket bra för projektet", säger Jon Rindal, elektroingenjör på Fremst.
För att säkerställa att våra lösningar är optimala modellerar Fremst anläggningarna i 3D. Detta ger oss möjlighet att identifiera och åtgärda potentiella problem innan arbetet påbörjas. Resultatet är ett minimalt antal avvikelser och en mer kostnadseffektiv byggprocess.