En önskan som utvecklade en helt ny produkt
När ett projekt tilldelas sätts vanligtvis krav och kriterier. Men i Melbyes fall har en önskan som uppkom efter kontraktstilldelningen lett till utvecklingen av en helt ny produkt – något företaget för bara ett par år sedan inte trodde var möjligt att erbjuda. Vad tyder detta på? Jo, en ny förväntan håller på att växa fram bland kunderna på energimarknaden.
Vi har pratat med Kaji Löwhagen för att höra mer om den nya produkten som de har utvecklat och om de förväntningar de nu ser bland nätbolagen. Löwhagen har 14 års erfarenhet i Melbye och har haft ansvar för transmissionsområdet de senaste tio åren.
Två avgörande krav
Löwhagen beskriver en bransch som är mycket kvalitetsmedveten. Kraftlinor ska ha en livslängd på 50-60 år. De ska tåla mycket väder och vind samt belastning från själva strömöverföringen. Dessutom är leveranstider mycket viktiga att hålla mot våra kunder.
— Vi hade inte fått kontraktet om vi inte kunnat leverera på just dessa två kriterier, inleder Löwhagen. Kvalité och leveranssäkerhet.
Kunderna vill ha ett nät som kan leverera energi enligt deras krav och förväntan.
— Nätägare och entreprenörer har tuffa tidsspann, och det är många som är beroende av att energiöverföringen startar enligt planerat datum.
Projektet som resulterade i en ny produkt
Melbye vann nyligen ett stort kontrakt i Sverige, där kvalitet som vanligt var ett centralt krav. Efter att ha kommit överens om de tekniska kraven uppstod en önskan om en mer hållbar lösning från nätägaren.
— Vattenfall uttryckte en önskan om återvunnet aluminium i kraftlina. De ställde inget krav på detta, men gav bonuspoäng i anbudet om önskan kunde uppfyllas, förklarar Löwhagen.
Melbye uppskattade en sådan utmaning och gick därför tillsammans med underleverantören av kraftlina, Apar. Tillsammans har de utvecklat en typ av kraftlina som består av 30 % återvunnet aluminium. Att återvinna kan innebära en kvalitetsreduktion, så att upprätthålla kvalitet är utmanande och ett krav.
— För ett par år sedan trodde vi inte att detta skulle vara möjligt, påpekar Löwhagen.
— Det finns fortfarande linjetyper, som exempelvis AL59-linor, där det inte är möjligt att använda återvunnet aluminium. Men med de framsteg vi nu har gjort tror jag att vi kan se fram emot att kunna använda återvunnet aluminium i samtliga linjetyper i framtiden, tillägger han.
Den första leveransen av den nyutvecklade produkten ska vara klar nästa år. Nu upplever företaget flera förfrågningar om produkten.
Vad är livslängden på strömlinor med återvunnet aluminium jämfört med kraftlinor utan återvunnet material?
— Den är densamma. Kvalitet är ett minimikrav för nätbolagen, och kraftlinan måste ha minst 50-60 års livslängd och vara av samma robusthet, svarar Löwhagen.
Utöver kvalitet och leveransförmåga ser de ett annat kriterium som har börjat få mer uppmärksamhet. Här kommer begreppet EPD in, vilket är en miljödokumentation för produkter. Löwhagen berättar att kunderna de arbetar med, under det senaste året har börjat ställa större krav på miljödokumentation och efterfrågar hållbara lösningar.
— Miljövänliga alternativ har tagit ett stort steg in i energibranschen, bekräftar han.
Framtidsutsikter
Melbye har länge sett tecken på ökat fokus på miljödokumentation, långt innan det nyligen vunna projektet, och har vidtagit åtgärder för att möta framtida miljökrav. Företaget har utformat en egen hållbarhetsstrategi med målet att erbjuda marknaden mer hållbara lösningar.
Hur länge har EPD varit ett känt begrepp för er i Melbye?
— Vi började arbeta med miljödokumentation för flera år sedan, men detta är ett arbete som tar tid och som inte har samma uppmärksamhet i alla delar av världen, svarar Löwhagen.
Fokuset på miljökrav började i samband med ett projekt där man arbetade med kompositstolpar. Den gången var det mycket fokus på stolparnas påverkan på miljön. Sedan dess har Melbye arbetat med sina leverantörer för att vara förberedda på de förväntade kundkraven.
— Vi är angelägna om att följa utvecklingen och kundernas förväntningar. Vi har stött på fall där fokus på miljödokumentation varit stort och sedan dess har vi försökt att ligga ett steg före på detta område, berättar Löwhagen.
— Dessutom anser vi att det är viktigt att ta hand om miljön, så vi vill jobba med kunder som tar initiativ till hållbara lösningar, lägger han till.
Melbye har tre medarbetare som kontinuerligt arbetar med EPD-dokumentation för företaget, utöver sina andra ansvarsområden. Förutom att samla in dokumentation om miljökrav granskar de HMS-förhållanden ute bland företagets leverantörer. Dessutom är samtliga produktchefer på Melbye delaktiga i arbetet med miljödokumentation.
Vilka fördelar ser nätbolagen med EPD-dokumentation?
— Det ger dem en möjlighet att enkelt inkludera och beräkna miljöpåverkan i ett projekt, svarar Löwhagen.
Och vilken förväntan har ni på EPD-dokumentationens roll framöver?
— Kostnaden för att bygga kraftlina har alltid beräknats utifrån pris, men i framtiden tror jag att miljöpåverkan kommer att bli en viktig del av beräkningen. Miljöfaktorer kommer troligen att få större vikt i framtiden än de har haft hittills, och miljödokumentation kommer att bli ett krav, avslutar han.
Har du frågor om miljödokumentation eller vill du ha förslag på hur du kan hitta hållbara lösningar? Kontakta oss.